‍‍06.27.2016 // כ״א סיון תשע״ו

קבוצת צרפתית בכיתה י' יצאה ביום ראשון לביקור לימודי בבית קפה צרפתי . "פרנק דילייטס", בית קפה הממוקם בתלפיות, מגיש מאפים צרפתיים ביתיים. הבנות טעמו מהמאפים השונים, שתו משקאות חמים וקרים ונהנו מאוד מהארוחה. לאחר מכן הן נפגשו עם סמנטה אסולי, בעלת של בית הקפה שסיפרה להן על עמותת "לב האימהות" בייסודה, הדואגת למשפחות עם קשיים כלכליים ומספקת להן עזרה בסיוע כספי, תלושי מזון ותרומות של ציוד ובגדים. התלמידות הקשיבו בעניין ושאלו שאלות וחלקן אף הביאו עמן תרומה. תודה רבה למורה רותי אילוז על הארגון של בוקר נעים, טעים ומגוון.

ערב סיכום המסעות לפולין ובארץ של שכבות יא-יב התקיים ביום ראשון בערב. כחודש ימים לאחר החזרה, התכנסו הבנות יחד עם הצוות שליווה אותן, הורים וחברים כדי לסכם ולעבד את המסע. הבנות שיתפו במחשבות ובמסקנות שהפיקו מהמסע, ובנות המסע לפולין זכו להיפגש שוב עם המדריכים המשמעותיים שליוו אותם ועם העד מר משה פורת, "סבא משה", שהגיע במיוחד מקיבוץ שלוחות לערב זה. תודה לכל השותפות בארגון, בשיתוף ובסיכו המרגש למסעות.

ביום ראשון יצאו כיתות ט' לסיור של"ח לדרום מישור החוף. הסיור עסק במערכה על דרום הארץ במלחמת העצמאות. בין השאר טיילנו בגשר 'עד הלום'- שם הדריכו המשצ"יות על פעולת חיל האוויר הראשונה בתולדות צה"ל ועל עצירת הצבא המצרי בדרכו לתל-אביב, בגשר בפאתי אשדוד. משם המשכנו לאתר ניצנים הישנה ושם שמענו מפי המשציות את סיפור המקום ועל גבורתה של הלוחמת מירה בן ארי וחבריה.

לאחר צפיה במיצג על המערכה בתש"ח, יצאנו למסלול רגלי ב'ים החולות' עד לים.

החוויה הייתה מרעננת ומלהיבה. תודה גדולה למשציות התותחיות על ההדרכה, לדבוירה ויורם על הליווי.

מגמת ארץ-ישראל יצאה השבוע לסיורה השמיני במסגרת יחידת ירושלים.

בסיור עסקנו בעיקר בקורות ירושלים במלחמת העצמאות ובמעמדה המיוחד בשנים שבין מלחמת העצמאות ולמלחמת ששת הימים. ביו השאר סיירנו בימין משה, גיא בן הינום, מעלות בני, הר ציון וקבר דוד.

באתרי הרובע היהודי עסקנו בעיקר במערכה המיוחדת בה התמודדו יהודי העיר העתיקה עם המצור הממושך במלחמה

ועל גבורת התושבים והלוחמים עד לנפילת הרובע במלחמת העצמאות.

על אף החום הכבד היה כיף לסייר בשעות אחר הצהרים באתרי ירושלים הבנויה והמאוחדת!

בשבוע שעבר הגיע לסיום פרויקט כתיבת 'מטלות ביצוע באזרחות' בכיתות י"א. הנושא הכולל היה הרבנות הראשית ובמסגרת מטלת הביצוע התלמידות חקרו בעיות אזרחיות הקשורות במוסד זה. מעבר לחקר הנושא שבחרו היה על הבנות להציע פתרונות ישימים לפתרון הבעיות שחקרו. העבודות נגעו בנושאים של גיור, כשרות, תחבורה בשבת ועוד.

כיתה י"א2 קיימה בוקר חגיגי ובו נכחו תלמידות כיתות י', כל קבוצה הציגה את נושא עבודתה והתמקדה בבעיה ובפיתרון אליו הגיעו.

לכל אחת מהקבוצות הגיב נדב ברמן-שיפמן, דוקטורנט למחשבת ישראל ופעיל חברתי, שהעלה נקודות חשובות למחשבה, הוסיף מידע רב וחשוב והעמיד את הנתונים והרעיונות בהקשר עמוק ומהותי. דבריו דייקו מאוד את האמירות של הבנות.

העיסוק בנושא זה בא מתוך מחשבה ארוכה ומתוך אמונה  שלרבנות הראשית צריך להיות תפקיד משמעותי בחיי מדינת ישראל, וכי חשוב להכיר בחשיבות המוסד כמו גם בנקודות התורפה שלו. האמירה החינוכית שלנו היתה, שצריך לפעול מתוך המסגרת ולא מחוצה לה. הפרויקט היה מוצלח והעבודות שהגישו והציגו הבנות היו יפות, ומעוררת מחשבה! תודה לנדב על ההתגייסות ועל העמקת הנושא עבורנו!

ביום שני התקיים יריד עירוני של עבודות חקר במדעים. הוצגו ביריד מעל 100 עבודות של תלמידים מבתי ספר שונים מרחבי ירושלים. כל הכבוד לתמרה הכהן, רוני שטרית, נעם מינץ ורעות אביטל מהעתודה המדעית בכיתה ט' שעבודת החקר שלהן היתה בין חמש העבודות המצטיינות של היריד! נאחל להן הצלחה ביריד הארצי שיתקיים בעוד שבועיים. יישר כוח גם לבנות שזכו באולימפיאדת אילן רמון השנה שלבקשת מארגני היריד הציגו את עבודתן המצוינת וזכו (שוב) לשבחים!

במסגרת פרויקט במעורבות חברתית בכיתה י', בחרו הבנות לפעול בנושא הסברה ישראלית באינטרנט. כדי להרחיב את הנושא ולתת לבנות רקע על פעילות הסברתית שמתקיימת כיום, התארח ביום שלישי, מיכאל רודגולד, אבא של גפן מכיתה ט' ואיש משרד החוץ. מיכאל שיתף מהידע והנסיון שלו בתחום דרך סרטונים וסיפורים ונתן עצות לבנות כיצד לבנות מערך הסברתי יעיל בעולם הוירטואלי. בהצלחה לבנות בהמשך הפרויקט ותודה למיכאל על השיחה המעניינת והמעשירה.

ביום חמישי כיתה ט' ביידיש זכתה בביקור של סבתא של אפרת צוברי הגב' חנה צוברי, שהגיעה כדי לשוחח איתנו ביידיש ולספר לנו על התבגרותה בבית בשפת היידיש. משפחתה הגיעה מלודז' וכחלק משארית הפליטה עברו אחרי המלחמה לשוודיה. נהנינו להגיד לה כמה משפטים ביידיש ולשמוע אותה פונה אלינו ביידיש. שפת היידיש – ממשיכה להתגלגל בפיותיהן של יידישע קינדערלעך

בשבוע הבא בתיכון…

מבחן מפמ"ר במדעים לכיתות י'

יום בישול

חופשת ל"ג בעומר ביום חמישי

מהנעשה בחטיבה

השבוע הוקדש כמעט כולו לטיול השנתי.

ביום ראשון הגיע אלינו יורם אלמכיאס, המורה לשל"ח והאחראי על הטיולים שלנו, שנתן לנו שיחה על האיזור שבו התקיים הטיול. גם בכיתות הייתה ביום זה התארגנות רבה בענייני האהלים, החולצות / מכנסיים שהבנות הכינו, הצ'ופארים ועוד… לאחר כל זאת יצאנו בשעה טובה (וחמה) לטיול. בשל החום הגדול לא הלכנו הרבה ברגל, עלינו באוטובוסים לתצפית מהר שאול שבגלבוע הצופה על עמק יזרעאל, הזכרנו את מות שאול ויהונתן שם ואת קינת דוד עם הפסוקים "הרי בגלבוע אל טל ואל מטר…" משם המשכנו לבית הכנסת העתיק (והממוזג למרות היותו בן 1500 שנה…) בבית אלפא שם נמצא פסיפס מרשים וצפינו במיצג אורקולי המתאר את סיפור עיטור הרצפה. משם המשכנו לנחל הקיבוצים בו השתכשכנו והתקררנו והשמחה היתה רבה.

את האהלים שלנו הקמנו בגן לאומי עין חרוד שבו מדשאות גדולות ושיכשוכיות מים חמודות, ואת היום סיכמנו במפגשים של הכיתות.

למחרת יצאנו למסלול נחל יגור. המסלול היה יפה ומאתגר וכלל ירידה בין סלעים שדרשה מיומנות ועזרה הדדית, הבנות הלכו בו בצורה נהדרת. לצערנו הרב נאלצנו לחכות מדי פעם בגלל קבוצה שהיתה לפנינו ושהתנהלה באופן איטי מאד. אמנם ניצלנו שהיות אלה לשיחות זו עם זו ואלה עם אלה אך בשל העיכוב הגענו לסוף המסלול מאוחר מאד והחמצנו את חוויית לילות שאן שהייתה מתוכננת לאותו ערב.

ביום השלישי טיילנו על ראש הארבל, צפינו על האיזור ולמדנו מדברי המדריכים, ומשם ירדנו את ההר כולו. יעדנו האחרון היה המג'רסה ובו שוב השתכשכנו במים הקרירים.

במהלך הטיול כולו האווירה היתה נהדרת, היה הרבה פירגון ועזרה הדדית בין הבנות וכלפי הצוות, וזה המקום לומר את התודות:

תודה רבה ליורם שאירגן את הכל ודאג לנו למדריכים נהדרים – המדריך מאיר כהנא שמתלווה אלינו תמיד, והמדריכים ישראל גרינהויז ויצחק אריאל. תודה לאברהם תורג'מן החובש שטיפל בכל בעייה רפואית שעלתה ותודה לחבר'ה ממדרשת חברון שדאגו להאכיל אותנו השכם והערב באוכל מצויין. כמובן תודה רבה למחנכות המקסימות שליוו את הטיול: עדי ,חפצי, אפרת, ועדינה שהייתה במקום אודליה, ורחל.

תודה רבה גם לבנות! היה ממש כיף איתן ולמדנו להכירן עוד יותר וממגוון זוויות.