במסגרת הנושא השנתי: "בשביל ישראל – 70 שנה למדינה", שמעו התלמידות שיחות והרצאות שונות ונחשפו לתחומים שונים ועשייה שונה במדינה:

 

תהילה ביגמן, העוסקת בתחום לימודי האסלאם והמזרח התיכון, הגיעה לדבר עם התלמידות על מקומם של ערביי ישראל לאורך השנים. תהילה הסבירה לנו את הבדלי המעמדות הקיימים בתוך ערביי ישראל והציגה לנו את הזרמים השונים הקיימים בהם- החל מתמיכה בישראל והדגשת הישראליות ועד עוינות כלית והדגשת הפלשתיניות. תהילה דיברה גם על תפקידנו כרוב במדינה יהודית כלפי המיעוט הערבי.

 

שיחה נוספת שמענו מפי פרופסור עזריה ריין שסיפר על עבודתו כקרדיולוג ילדים. פרופסור ריין הסביר על התפתחות קרדיולוגיית הילדים ונתן דגש על הצד הישראלי בתחום, הן מבחינה מחקרית והן מבחינה מוסרית.

 

על תחום המשפט בישראל למדנו בשיחה במפגשים עם השופטת תמר בזק-רפפורט, אמא של מימי מי"ב. השופטת דיברה על אתגרי המשפט במדינת ישראל, משפט עברי, נשים במשפט והתפתחות המשפט הציבורי.

 

שכבת ט' שמעה הרצאה מפיו של פרופ' נחם אילן על אודות פרשת 'העסק הביש' ועל תוצאותיה והשלכותיה על מדינת ישראל ועל הפרטים שבה. ההרצאה הביאה לידיעת התלמידות רצף אירועים בתחומים שונים שהסעירו את המדינה בשנות החמישים ופחות מוכרים בימינו. התלמידות שאלו שאלות מצוינות, וצפו בסרטון שמספר את סיפורם של העצורים היהודים במצרים.

 

כחלק ממפגשים במעורבות החברתית, הגיעה אביגיל דיוק, מנכ"ל עמותת בית לכל ילד. אביגיל סיפרה על העמותה, הסבירה על המגזר השלישי ומקומו בחברה הישראלית, על תפקיד המדינה בנושא הרווחה ועל היתרונות והחסרונות של השיטה הנהוגה בארץ.

 

במסגרת לימודי במחשבת ישראל בנושא הקשר בין גאולה ומעמדה של מדינת ישראל בהגות יהודית, פגשה שכבת י' את הרב ירמי סטביסקי ואת הרבנית דנה תירוש לשיחה על יום העצמאות וגאולה ומשמעותו של יום העצמאות עבורם.

 

התכבדנו לארח את ד"ר ח"כ בני בגין לשיחה על שבעים שנה למדינת ישראל ועל התקופה לפני שהמדינה קמה. ח"כ בגין דיבר על הפלא הגדול שיש בקיומה של מדינת ישראל, בשיבת עם ישראל לארצו, בתחיית השפה העברית ובכינון המדינה על חזון הנביאים. בשיחתו חיבר ח"כ בגין בין תחנות בתולדות העם היהודי והתנועה הציונית ובין הערכים שחשוב שנחיה לפיהם.

 

עמיקם בורקובסקי, עובד התעשיה הצבאית, הגיע לביה"ס וסיפר לנו על הטכנולוגיה הצבאית במדינת ישראל לאורך 70 שנותיה. עמיקם הראה לנו, בשילוב סרטונים מיוחדים, את פיתוחי כלי הנשק הישראליים לאורך השנים, זאת בתגובה לאיומים הביטחוניים השונים. ראינו את הרקע לפיתוח טנקי מרכבה, מעיל רוח, כיפת ברזל, רחפנים מתפוצצים ועוד, פיתוחים צבאיים ישראליים שהתפרסמו ונמכרים בכל העולם.

 

יצאנו גם לפעילויות שונות מחוץ לביה"ס, כדוגמת הביקור בסינמטק, שם הבנות שמעו שיחה בסינמטק על התפתחות הקולנוע הישראלי מקום המדינה ועד ימינו. בשיחה ראינו כיצד אירועים חשובים והשיח המדובר בתקופות שונות בארץ, משפיעים על התוכן והאווירה המוצגים בסרטים הישראליים. במהלך השיחה התמקדנו בנושאים כמו ייצוג בני עדות המזרח, נשים, חיילים והשואה. במהלך השיחה ראינו קטעים מסרטים שונים ובניהם סאלח שבתי, הלהקה, הקיץ של אביה, שתי אצבעות מצידון וישמח חתני.

דוגמא נוספת היא הסיור של בנות החטיבה במוזיאון גבעת התחמושת. בסיור עקבנו אחרי מהלך הלחימה בירושלים במלחמת ששת הימים עד כיבוש הר הבית והכותל המערבי, הלכנו בתעלות, נחשפנו למצבים המורכבים בהם היו החיילים ושמענו על מעשי גבורה של לוחמים בקרב בגבעת התחמושת ובכלל, מעשים שזיכו אותם בעיטורים שונים.

 

שבת החטיבה בעין חרוד נערכה בסימן:  "וְנֹשְׁבוּ הֶעָרִים וְהֶחֳרָבוֹת תִּבָּנֶינָה" (יחזקאל לו י') – 70 שנות מדינה".

ההכנה לשבת החלה כבר ביום חמישי בכינוס השבועי בו הציגה רחל בפני הבנות את סוגי ההתיישבות השונים בימי טרום המדינה ומעט לאחריה- קיבוץ, מושב, עיר וכו' והסבירה על האידיאל העומד מאחורי כל סוג התיישבות. ביום שישי סיירנו במוזיאון חומה ומגדל וכן הגענו לבית שאן לשיחה מפי תושבת המקום, נחמה אורבך, שדיברה עם הבנות על אופי העיר ועל האתגרים בה. בשבת בבוקר, לאחר התפילה,  נכחו הבנות בפאנל על סוגי התיישבות כיום- יישוב מעורב, יישוב קהילתי דתי, עיר חילונית (חיפה), קיבוץ וכו', המשתתפים  סיפרו על היתרונות, החסרונות והאתגרים שבכל סוג יישוב ועל חוויות שלהם ממקום יישובם.

 

בנוסף, הוצגו תערוכות שונות ברחבי ביה"ס:

תערוכות ספרותיות הקשורות לספרות ישראלית על ידי צוות הספרייה.

התערוכה שאצרו המורות לאמנות מיכל עיר שי ותמר גנאור, "ישראליות – 70 פנים". בתערוכה הוצגו יצירות של בוגרות ונשות צוות ביה"ס המשקפות תמונות וסיטואציות ישראליות לתחושתן.

בחטיבה הוצגה התערוכה 'תמונות מספרות 70 שנות מדינה', התערוכה חתמה פרוייקט של עבודה על תמונה. במסגרת שיעורי עברית, כל בת בחרה תמונה משפחתית הקשורה לתולדות מדינת ישראל לאורך שנותיה וחקרה אותה לעומק.

 

לסיכום, אודליה, המורה לשפת סימנים, לימדה את כל השכבות את סימון השיר 'הכי ישראלי'. לאורך השנה צילמו התלמידות את סימון השיר במקומות שונים בארץ ובסוף השנה ניצור קליפ עם הסימון המלא של השיר. מחכים לראות את הקליפ!!