ספרות

"אהבתי את הדרך שבה הניחה מורה- זלדה מילה ליד מילה: יש שהניחה מילה רגילה אחת, יומיומית, ליד מילה אחרת, גם היא שגורה ונדושה, והנה בצירופן פתאום, מתוך עצם היותן זו ליד זו, שתי מילים רגילות לגמרי שאינן רגילות לעמוד זו אצל זו, כמו רץ ביניהן פתאום איזה זיק חשמלי והרהיב לי את רוחי השוחרת פלאי מילים…" (עמוס עוז, סיפור על אהבה וחושך , ירושלים 2002, עמ' 334).

 

במסגרת הלימודים במגמה נתוודע למגוון יצירות מן הספרות העברית ומספרות העולם, שנכתבו בתקופות שונות, במקומות שונים ובז'אנרים שונים. במסגרת הלימודים במגמה נבסס את ההיכרות והמודעות לדרכי עיצוב שונות בספרות, נחדד את היכולת להקשיב לטקסט ולזהות בו משמעות גלויה וסמויה ונסגל יכולת ניתוח עצמאית של טקסטים. כמו כן, נקדיש מקום לקריאת מאמרים, לעיון משווה של תרגומים שונים ו/או עיבודים קולנועיים ולפיתוח יכולת ההבעה בעל פה ובכתב.

התכנית המוגברת בנויה סביב העמקה ב-3 נושאים שונים, בהתאם לבחירת המורה. נושאים לדוגמה: נשים ונשיות, ילדים ויַלְדוּת בספרות, בזכות הקריאה של הטקסט הספרותי, זוגיות ואהבה, "שקופים", שואה וכדומה.

השיעורים במגמה מתנהלים באווירה אינטימית, במתכונת של דיון בקבוצות קטנות בהנחיית מורה, עבודה עצמית ועבודה בזוגות.

הלמידה בקבוצות קטנות לאורך תקופה בת שנתיים יוצרת אינטימיות בין תלמידות המגמה והמורה, ומאפשרת למידה משמעותית ושיח אמיתי ומעמיק בנושאים ערכיים, אישיים, חברתיים ולאומיים, מתוך חשיפה לרוחב תרבותי ולהשכלה כללית. במהלך השנה מתגבשת קבוצה הלומדת לקרוא יצירות ספרות אך גם לקרוא את עצמה…

הלמידה במגמה מועשרת במפגשים עם מרצים אורחים ויציאה משותפת לערבים ספרותיים ו/או הצגות.

למי מיועדת המגמה?

המגמה מיועדת לתלמידות החשות בנוח במחיצת המילים. שוחרות ספרות המעוניינות להרחיב את אופקיהן, להעמיק ביצירות מספרות העולם לצד יצירות מהספרות העברית, להתוודע לז'אנרים שונים ולדרכי העיצוב הייחודיות להם ולרכוש מיומנויות ניתוח עצמאיות בטקסט הספרותי. בנות שאינן חוששות מעבודה קשה שתקדם אותן ותשכלל את דרכי התבוננותן בעולם ובעצמן.

בתום הלימודים תלמידת המגמה תוכל לקיים שיח מעמיק עם עצמה, עם חברותיה ועם כותבים וקוראים בתקופות אחרות ומקומות אחרים. התלמידה תהיה בעלת השכלה כללית רחבה ויכולת לחוש בנוח בעולמות תרבותיים שונים.